A támogatóink
Egyéb Információk
Hidvégi-Üstös Pál - Tisza futás 2009
Information in English
Jogszabálymódosítás
Kiadványok
Pályázatfigyelő
Polgármestereknek
Programajánló
Résztvevőknek
Sajtószemle
Segítsünk az árvízkárosultaknak!


 Az "Agenda 2030 Humánökológiai Kutatóműhely a globális együttélésről" program támogatói:


AJÁNLÓ

Szelídvízország - animációs film


Szelídvízország - kiadvány

ILD kézikönyv a Tisza-menti ártéri tájgazdálkodás
lehetőségeiről


Blogok

 
  

Folyóiratok, könyvek
 

Tiszavölgy

BOKARISZ-füzetek az ártéri tájgazdálkodásról

Szelídvízország - kézikönyv az ártéri tájgazdálkodásról 


Ismeretterjesztő CD

BOKARTISZ: A folyó élete


DVD

Kulcs a Tiszához I.-II.

IV. Hagyomány és Természet konferencia


További kiadványok...





 Information in English


KORÁBBI BANNEREINK

Traktorhoz kell az olajprés--2007. 11. 02.
Olajütőt vásárolt egy ároktői fiatalember. Önmagában ez nem hír, mert nemcsak marhatakarmányt, hanem repcét és napraforgót is termeszt. Lesz hát olajpogácsája a teheneinek és étolaja a családnak. Ám Győri Kálmán saját gépeit is az általa előállított biodízelolajjal szeretné működtetni. – Honnan ez az ötlete?
– Egy ausztriai tanulmányúton, a gazdáknál láttuk, hogy a traktoraikba maguk termelte növényi olajat tankolnak. Csak annyi a megkötés, hogy az osztrák gazdák emiatt kevesebbet igényelhetnek vissza a gázolaj után fizetett jövedéki adójukból. Az unióban ugyanis a növényi olajból készült üzemanyag felhasználását már támogatják, mert a kiapadóban lévő energiát helyettesíti, környezetkímélő módon. Hazánkban viszont az uniós jogharmonizáció ellenére megadóztatják. Nem tilos a növényi olaj üzemanyagként való használata, de, akárcsak a dízel után, jövedéki adót kell fizetni utána. Ez a mini olajprés, amit vettem, tartozékaival együtt sem kerül sokkal többe egymillió forintnál. Hasznosítása egy ilyen kis gazdaságban többcélú lehet. Száznál több magyar tarka tehenet tartok, javarészt bérelt szántón és legelőn, és nyolc dízelüzemű traktorom van. Ezzel a berendezéssel nemcsak étkezési olajat termelhetnék, hanem biodízelt is. A jelenlegi 260 forintos dízelár mellett legalább harmadára csökkenthetném a költségeimet, de a megtakarításon kívül számomra sokkal fontosabb a függetlenség, az önállóság egy olyan világban, amikor egyik napról a másikra elzárhatják a csapokat, az üzemanyagárak meg kúsznak felfelé.
– Ezzel a berendezéssel tankolásra alkalmas üzemanyag gyártható?
– A tiszta növényi olajat bizonyos arányban dízellel kell keverni. Kísérletezgetnek már különböző motorátalakítási, olajkezelési technikákkal is, de ez csak részletkérdés addig, amíg nem kapunk választ arra, hogy a hazai törvényi szabályozás mikor teszi lehetővé a növényi olajak üzemanyagként való teljes mértékű használatát.
– Mennyire bízik abban, hogy az álma valóra válik?
– Szinte biztos vagyok benne, hogy előbb-utóbb megvalósul. A választ ugyanis rengetegen várjuk. Az egész magyar gazdatársadalom érdeke, hogy a termelés legnagyobb költségtételét környezetkímélő módon csökkentsük. Saját próbálkozásaim eddig rövidre zárt telefonbeszélgetések voltak a vám- és pénzügyőrség szakembereivel. Tőlük tudom, hogy a jelenlegi törvényi szabályozás miatt egy biodízelüzem létrehozására egyelőre kevés az esélyem. Arra már ott vannak a nagyok, nyilván nem érdekük, hogy legyenek az országban kicsi előállítók is. Nekünk, mezőgazdaságból élőknek viszont igen. Mi, gazdák, programtervezeteket, beadványokat küldünk minden illetékes hatósághoz, gazdakörökkel, kistérségi irodákkal, a minket támogató civil és közhasznú szervezetekkel közösen. A válaszokból majd kiderül, hogy mire számíthatunk és mi legyen a következő lépésünk.


Keresztény Gabriella

forrás: http://www.szabadfold.hu/cikk.php?cikk=10530