Olcsón adják a barackot a gazdák
Bár az idei kajsziszezon magas árakkal indult, a Tisza-menti termelők folytatják fővárosi gyümölcsakciójukat. Mint mondják, kifizetődő közvetlenül a fogyasztóknak értékesíteni a gyümölcsöt, hiszen így azonnal készpénzhez juthatnak.
A szamóca- és meggyakció után az első sárgabarack szállítmányok is megérkeztek Budapestre. A vásárt szervező és az előrendeléseket bonyolító Szövetség az Élő Tiszáért (SZÖVET) programvezetőjének tájékoztatása szerint ma és holnap öt helyszínen, összesen másfél tonna kajszit értékesítenek a gazdák. A Gönci barackot száznyolcvan-kétszáz forintos áron vásárolhatják meg a fogyasztók. A SZÖVET a kereskedelmi láncolat kiküszöbölésével és a termelők “piacra hozásával” elsősorban az alacsony felvásárlási árak ellen harcol, ám a közvetlen értékesítésnek egyéb előnyei is lehetnek.
Bár a barack esetében ritka az értékesítési gond, sőt, az idei szezon elején kifejezetten jó áron talál gazdára gyümölcs, Szabadkai Andrea szerint a termelők jól járnak az akcióval. “Az előrendelésnek köszönhetően a gazdák előre tudják, hogy az adott napon mennyi árut adnak el. További előny, hogy a termelő rögtön pénzhez jut. A felvásárlónak történő értékesítéskor gyakran késve fizetik ki az árut, a munkások viszont azonnali fizetség híján nem hajlandóak szüretelni” – sorolja a barackvásár előnyeit a programvezető.
A zöldség- és gyümölcsakció tehát a termelőnek és fogyasztónak is jó üzlet, ám olykor bonyodalmaktól sem mentes. A változékony időjárás és a különböző fertőzések könnyen tönkretehetik a termést, gyakran csak az utolsó pillanatokban derül ki, hogy a szállítmány nem érkezik meg egy-egy átvevőponthoz. A vásárlóknak ezen kívül a késés is bosszúságot okozhat ezért a SZÖVET eddigi akciói tapasztalataiból okulva több változtatást is bevezetett. Az esetleges vis maior helyzetről honlapjukon tájékoztatják a fogyasztókat, így a vásárlók közvetlenül indulás előtt értesülhetnek arról, biztosan megérkezik-e az áru.
A késések ellen szigorú szankciókkal védekezik a szövetség: a pontatlanul érkező gazdák óránként harminc százalékkal kötelesek olcsóbban adni a gyümölcsöt. További követelmény, hogy standjuknál egy előre kitöltött, a termék minőségére utaló nyilatkozatot kell elhelyezniük. Szabadkai Andrea szerint ez egyfajta garancia a fogyasztók számára, személyesebb kapcsolatot alakít ki árus és vevő között. “A nyilatkozatot az “Élő Tisza” védjegyhez dolgoztuk ki, de használata a gyümölcsértékesítési akcióhoz csatlakozó gazdák számára is kötelező. Az árusnak be kell jelölnie a dokumentumon, hogy a szövetségünk által meghatározott harminc pontból mit garantál a fogyasztóknak (például műtrágyázás, vagy érésfokozó nélkül termesztette a gyümölcsöt)” – részletezi a követelményeket a programvezető.
Az kajsziakció ma reggel vette kezdetét; a gazdák különböző helyszíneken jövő hét péntekig várják a vásárlókat. Szabadkai ígérete szerint a nyár folyamán olcsó paradicsom és őszibarack is érkezik majd a fővárosba.
Forrás: [origo] vállalkozói negyed