Fenntartható Magyarország 2006
2006. jan. 26. – 2006. máj. 25.
Millenáris Budapest, Fény u. 20-22. Teátrum épület, Hajó.
Millenáris Budapest, Fény u. 20-22. Teátrum épület, Hajó.
Minden kornak megvannak azok a sokszor egymásnak is homlokegyenest ellentmondó gazdasági, politikai és morális viták alapjául szolgáló eszményei, amelyek a mindennapi életünk kívánatos berendezésére vonatkoznak. A fenntarthatóság az egyik ilyen elképzelés.
A 2004. február óta havonta zajló beszélgetés-sorozat a fenntarthatóság fogalmát járja körül különböző aspektusokból. Célja, hogy hazai természettudósok és társadalomkutatók részvételével széleskörű párbeszédet kezdeményezzen arról, milyen eszmények, pozitív víziók élnek a mai Magyarországon a jövőről.
A 2004. február óta havonta zajló beszélgetés-sorozat a fenntarthatóság fogalmát járja körül különböző aspektusokból. Célja, hogy hazai természettudósok és társadalomkutatók részvételével széleskörű párbeszédet kezdeményezzen arról, milyen eszmények, pozitív víziók élnek a mai Magyarországon a jövőről.
Beszélgetés-sorozat a Millenárison minden hónapban az utolsó csütörtökön 18.00-kor.
2006. január 26.
A fogyasztói társadalom igézetében
2006. január 26.
A fogyasztói társadalom igézetében
A felmérések szerint a magyar fogyasztók nagyon nehezen fogadnak el bármilyen újdonságot, elégedettek, egyre kényelmesebbek, „birkák”. Ugyanakkor a magyar fogyasztók vásárlóereje növekedett, többségük hajlandó környezetbarát terméket vásárolni drágábban is. Milyen vásárlói érzékenységet, értékrendet követünk vásárlóként? Milyen személyes értékeinkhez kötődnek fogyasztási javaink? Milyen környezeti és társadalmi hatásai vannak a materiális fogyasztásnak? Kik és miért fogyasztanak többet másoknál? Lehetséges-e fenntartható fogyasztás? Milyen szimbolikus jelentést hordoznak a reklámok? Mit mond minderről a fogyasztáskutatás és a tudatos fogyasztás perspektívája?
Gulyás Emese, Tudatos Vásárlók Egyesülete, PhD hallgató, Budapesti Corvinus Egyetem, Szociológia és Társadalompolitikai Intézet
Simányi Léna, PhD hallgató, London School of Economics and Political Science; Budapesti Corvinus Egyetem, Marketingkutatás és Fogyasztói Magatartás Tanszék
Egy EU-s felmérés szerint a magyar fogyasztók kétharmada “birka” http://www.origo.hu/uzletinegyed/hirek/vilaggazdasag/20051026amagyar.html
2006. február 23.
Világ kisparasztjai egyesüljetek!
Simányi Léna, PhD hallgató, London School of Economics and Political Science; Budapesti Corvinus Egyetem, Marketingkutatás és Fogyasztói Magatartás Tanszék
Egy EU-s felmérés szerint a magyar fogyasztók kétharmada “birka” http://www.origo.hu/uzletinegyed/hirek/vilaggazdasag/20051026amagyar.html
2006. február 23.
Világ kisparasztjai egyesüljetek!
Percenként tönkremegy egy családi gazdaság az EU-ban. A gazdálkodói jogvédelem érdekében parasztmozgalom indult Farmers’ Rights (Földművesek jogai) néven. Valóban a földművesek az emberiség közös örökségének védelmezői? Mit jelent a gyakorlatban az általuk képviselt élelmiszer-szuverenitás? Mennyiben járul hozzá a helyi közösségek tudása a biológiai erőforrások fenntartható használatához?
Simonyi Bori, Védegylet
Varga Géza, a Galgafarm vezetője, a Via Campesina (International Peasant Movement) nemzetközi farmerszervezet vezetőségi tagja
Galgafarm: a biodinamikus gazdálkodás magyarországi zászlóshajója http://www.gaiaalapitvany.hu
A Via Campesina – a világ egyik legjelentősebb kisparaszti civil szervezete http://viacampesina.org
2006. március 30.
Ökosuli: a fenntarthatóság pedagógiája
Varga Géza, a Galgafarm vezetője, a Via Campesina (International Peasant Movement) nemzetközi farmerszervezet vezetőségi tagja
Galgafarm: a biodinamikus gazdálkodás magyarországi zászlóshajója http://www.gaiaalapitvany.hu
A Via Campesina – a világ egyik legjelentősebb kisparaszti civil szervezete http://viacampesina.org
2006. március 30.
Ökosuli: a fenntarthatóság pedagógiája
A fenntarthatóság elveinek az oktatásba történő beemelése Magyarországon hosszabb folyamatba illeszkedik. Az ökoiskolák hazai hálózata 1986 óta működik, jelenleg 144 iskola büszkélkedhet ezzel a címmel Magyarországon. Az ENSZ idén hirdette meg “A fenntarthatóságra oktatás 2005-2015” évtizedének programját. Az Iskolai Környezeti Kezdeményezések (ENSI) nemzetközi hálózata több évtizedes tapasztalatai a Nemzeti Fejlesztési Tervben is helyet kaptak. Közös jövőnk már az iskolában eldől? Mit üzen a fenntarthatóság pedagógiája? Milyen speciális pszichológiai alapok szükségesek a környezeti neveléshez? Hogyan csináljunk ökoiskolát? Hogyan fejleszthető az iskola környezettudatos hozzáállása? Milyen minőségi kritériumai vannak a fenntartható fejlődés iskoláinak?
Hogyan működik az Ökoiskola Hálózat?
Hogyan működik az Ökoiskola Hálózat?
Mérő Ágnes, Közösségi Tanulás és Önkéntes Központ, Szent István Egyetem
Varga Attila, Országos Közoktatási Intézet, Iskolafejlesztési és Integrációs Központ
Magyarországi Ökoiskola Hálózathttp://www.okoiskola.hu
Lépések az ökoiskola felé http://www.oki.hu/oldal.php?tipus=kiadvany&kod=lepesek
ENSI – Environmental School Initiatives http://www.ensi.org
2006. április 27.
Varga Attila, Országos Közoktatási Intézet, Iskolafejlesztési és Integrációs Központ
Magyarországi Ökoiskola Hálózathttp://www.okoiskola.hu
Lépések az ökoiskola felé http://www.oki.hu/oldal.php?tipus=kiadvany&kod=lepesek
ENSI – Environmental School Initiatives http://www.ensi.org
2006. április 27.
Amiről az erdő mesél
Minden gyerek érti az erdő titokzatos zúgását, ismeri a csodatündérek, manók, állatok, törpék és óriások lakóhelyét. De mit mesél az erdő az erdésznek? Hogyan látja az ökológus az erdőgazdálkodás sokrétű hatásait?
Minden gyerek érti az erdő titokzatos zúgását, ismeri a csodatündérek, manók, állatok, törpék és óriások lakóhelyét. De mit mesél az erdő az erdésznek? Hogyan látja az ökológus az erdőgazdálkodás sokrétű hatásait?
Gálhidy László, Nyugat-Magyarországi Egyetem, Környezettudományi Intézet, Ökológia és Genetika Intézeti Tanszék
Ruff János, Országos Erdészeti Egyesület, Szokolya-Királyrét Erdészet
Benedek Jávor – László Gálhidy: Hungary: forest degradation with State assistance http://www.fern.org/media/documents/document_239_3409.pdf
Ruff János, Országos Erdészeti Egyesület, Szokolya-Királyrét Erdészet
Benedek Jávor – László Gálhidy: Hungary: forest degradation with State assistance http://www.fern.org/media/documents/document_239_3409.pdf
2006. május 25.
Részvételi demokrácia
Mit keresnek civilek a szakpolitikai döntéshozatalban? Hogyan jelenik meg a társadalmi részvétel országos hatáskörű döntésekben? Milyen társadalomtechnikái vannak a konszenzuskeresésnek a részvételi demokráciában? Az első hazai deliberatív közvélemény-kutatás (Magyar Agora) és konszenzus konferencia (Elmék találkozása) tapasztalatai.
Király Gábor, ELTE, Szociológiai Intézet
Tóka Gábor, a Közép-európai Egyetem oktatója és a Tocqueville Kutatóközpont (www.t-rc.org) társigazgatója
Elmék találkozása: civilek a szakpolitikai döntéshozatalban http://www.talaljuk-ki.hu/index.php/article/articleview/151/1/8/
Nyilvánosan vitáztatunk romák és nem romák viszonyáról http://origo.hu/vendegszoba/hirek/20050916toka.html?pIdx=1
Tóka Gábor, a Közép-európai Egyetem oktatója és a Tocqueville Kutatóközpont (www.t-rc.org) társigazgatója
Elmék találkozása: civilek a szakpolitikai döntéshozatalban http://www.talaljuk-ki.hu/index.php/article/articleview/151/1/8/
Nyilvánosan vitáztatunk romák és nem romák viszonyáról http://origo.hu/vendegszoba/hirek/20050916toka.html?pIdx=1
Forrás: http://www.greenfo.hu