Bekövetkezett a 35. nap

Február 26-án, vagyis az év 57. napján következett be a 35. olyan nap a fővárosban, amikor a részecskeszennyezés, a PM10 a levegőben túllépte az egészségügyi határértéket.

 

Az Európai Bizottság 2009 júliusában elutasította Magyarországnak azt a kérelmét, hogy kapjon haladékot a PM10 10 (mikrométernél kisebb átmérőjű finom por) napi egészségügyi határértékének betartására Budapesten. Ez azt jelenti, hogy a PM10-szennyezettség egy évben nem lehet 35 napnál többször a határérték (köbméterenként 50 mikrogramm) felett. Az a tény, hogy immár az év első két hónapjában sem tudtuk betartani ezt az előírást, azzal a veszéllyel jár, hogy az Európai Bizottság súlyos büntetést szab ki az országra. Ezzel kapcsolatban a magyar kormány néhány héttel ezelőtt már megkapta az első komoly figyelmeztetést a Bizottságtól.

Mindazonáltal nem a büntetés veszélye a legnagyobb gond, hanem az itt élők és az ide látogatók egészségkárosodásának kockázata. A részecskeszennyezés (PM10) Budapesten évente mintegy 2000 ember idő előtti haláláért, több mint százezer megbetegedésért, összesen legalább egymillió betegen eltöltött napért felelős. Tehát a fővárosban a PM10 miatt 40-szer annyian hunynak el, mint közlekedési balesetek következtében. A PM10 az egyik oka annak, hogy az asztmás megbetegedések száma Budapesten az utóbbi 25 évben a tízszeresére, a tüdőrákosoké több mint háromszorosára nőtt. Egyre több gyermek szenved asztmában, allergiában, ami régebben egyáltalán nem volt jellemző.

A Fővárosi Önkormányzat és a kormány annak ellenére nem teszi meg a szükséges intézkedéseket meg, hogy ezek régóta jól ismertek, szerepelnek Budapest 2006-ban elfogadott levegőtisztaság-védelmi programjában és az uniós szabályozásban is. Az Európai Bizottság határozata is utal erre: „a magyar hatóságok nem vettek fontolóra néhány olyan szennyezéscsökkentő intézkedést, amely szerepel a 2008/50/EK irányelv XV. melléklete B. szakaszának 3. részében található jegyzéken”. A hivatkozott jegyzék szerint a közlekedésből eredő kibocsátások csökkentésére alkalmas lenne „többek között közlekedési dugódíj, differenciált parkolási díj vagy egyéb gazdasági ösztönzők; „alacsony kibocsátási zóna” létrehozása”. Ezek és más, rövid idő alatt megvalósítható intézkedések bevezetését a Levegő Munkacsoport is már évek óta javasolja.

Az intézkedések további halogatása még több, egyébként elkerülhető megbetegedést és halálesetet idézhet elő. Mindezen okok miatt a Levegő Munkacsoport ismételten sürgeti a Fővárosi Önkormányzatot és a kormányt, hogy biztosítsa mindannyiunk számára a jogszabály által előírt levegőminőséget.

Forrás: Greenfo